Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
In 1967 werd in Chastre een gedachteniskapel opgericht na het drama van Kongolo van 1962, waarbij twintig spiritijnen vermoord werden. Wat men niet kon voorzien was dat er onder de missionarissen en burgers in Congo nog zoveel meer slachtoffers zouden vallen tijdens de daaropvolgende simba-opstand (1964-1966). In het totaal werden op de buitenmuur van de kapel uiteindelijk 216 namen van slachtoffers aangebracht, waaronder alle 165 religieuze katholieke slachtoffers van de simba-opstand. 00Een toevallige bezoeker van dit memoriaal zal zich wellicht niet realiseren welke dramatische gebeurtenissen zich achter deze namenlijst hebben afgespeeld. Van daar ook de nood aan een historisch onderzoek als dit om die realiteit, hoe luguber ook, te reconstrueren. 00De grote vraag waarom de simba?s de religieuzen als opvallend doelwit wilden treffen, is niet te herleiden tot het simpele antwoord dat de religieuzen dienden te sterven omwille van hun onverbrekelijke band met het westerse koloniale systeem of omwille van hun geloof. Hoe kan men immers verklaren dat de ene simba?s hun vrienden of beschermers leken, terwijl anderen hun ergste vijanden? Of waarom in bepaalde streken en bisdommen van Congo de simba?s hun razernij uitwerkten en in andere helemaal niet? Monocausaliteit is in een historische interpretatie van feiten en gebeurtenissen meestal een foute insteek. Gebaseerd op tot op heden ongekende oen onaangeroerde bronnen en getuigenissen gaat dit boek op zoek naar antwoorden.
Christian church history --- Ecclesiology --- History of Congo --- anno 1960-1969 --- C1 --- missionarissen --- Congo [historische term land Congo -CG] --- 266 <675> --- #GBIB:SMM Montfort --- Kerken en religie --- Missies. Evangelisatie. Zending--Zaïre. Belgisch Kongo --- Congo (Brazzaville) --- Politics and government --- 1960-1965 --- Church history --- Kerkgeschiedenis (20e eeuw) --- Missiologie
Choose an application
De 1938 à 1945, 2 720 prêtres, religieux et séminaristes sont déportés dans le camp de concentration de Dachau, près de Munich. Regroupés dans des « blocks » spécifiques – qui conserveront pour l'histoire le nom de « baraques des prêtres », 1 034 d'entre eux y laisseront la vie. Polonais, Belges, Allemands, Français, Italiens, Tchèques, Yougoslaves : derrière les barbelés de Dachau, l' « universalité de l'Église » est palpable. Ces hommes qui, dans une Europe encore christianisée, jouissaient d'un statut respectable, parfois éminent, se retrouvent projetés dans une détresse absolue. La faim, le froid, les maladies, le travail harassant, les coups des SS et des kapos, les expériences médicales ou les transports d'invalides ont raison de ces hommes de tous les âges. Quelques-uns sombreront dans le désespoir et s'effondreront, d'autres – la grande majorité d'entre eux – ne fléchiront pas, peut-être soutenus par leur foi. Partageant le sort commun des déportés, les prêtres de Dachau s'efforcent de maintenir intacte leur vie spirituelle et sacerdotale. Une chapelle, la seule autorisée dans tout le système concentrationnaire, leur apporte un secours considérable. Cette expérience unique dans l'histoire de l'Église éclaire d'un jour nouveau les rapports entre le nazisme et le christianisme. Près de 70 ans après sa libération, le camp de concentration de Dachau demeure le plus grand cimetière de prêtres catholiques du monde.
27 <43 DACHAU> --- 27 <43> "1933/1945" --- Kerkgeschiedenis--Duitsland voor 1945 en na 1989--DACHAU --- Kerkgeschiedenis--Duitsland voor 1945 en na 1989--?"1933/1945" --- World War, 1939-1945 --- Concentration camp inmates --- Priests --- National socialism and religion --- History & Archaeology --- History - General --- Concentration camps --- Prisoners and prisons, German --- Nazi persecution --- Nazi concentration camp inmates. --- Kerkgeschiedenis (20e eeuw) --- Wereldoorlog II --- Priester --- Concentratiekamp --- Dachau (Concentration camp) --- Dachau
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|